Jaarrekening neergelegd op 1 september én ten onrechte een tarieftoeslag ontvangen? Dit zijn uw mogelijkheden

Voor jaarrekeningen die op vrijdag 01/09/2023 werden neergelegd én ten onrechte toch een tarieftoeslag hebben ontvangen, zijn er drie mogelijke situaties:

Situatie 1: de jaarrekening is gepubliceerd en u hebt de jaarrekening al betaald

De jaarrekening is al gepubliceerd en de tarieftoeslag is betaald --> de NBB zal de tarieftoeslag terugbetalen in de loop van de maand september.

Situatie 2: de jaarrekening heeft de status 'Betaling opgestart'

De jaarrekening heeft de status ‘Betaling opgestart’ --> de klant moet de ‘betaling annuleren’ (opgelet: NIET de neerlegging annuleren); dit kan ook via ‘betaling beheren’ en vervolgens klikken op de button ‘betaling annuleren’. Zo komt de neerlegger terug op status ‘Klaar voor betaling’. Nadien moet de klant een e-mail sturen naar [email protected] met vermelding van het ondervonden probleem en het ondernemingsnummer van de jaarrekening.

Schermvoorbeeld van situatie 2 : 'Betaling opgestart'

Balanscentrale_beeld

Situatie 3: de jaarrekening heeft de status 'Klaar voor betaling'

De jaarrekening heeft de status ‘Klaar voor betaling’ --> de klant moet een e-mail sturen naar [email protected] met uitleg over het probleem en met vermelding van het ondernemingsnummer van de jaarrekening. De NBB zal zo snel als mogelijk de toeslag manueel verwijderen en de klant meedelen dat hij kan overgaan tot betaling.