Toegangsprocedure
De toegang tot FILING verloopt via CSAM, de toegangspoort tot de online diensten van de overheid of via IDAAS. De toegang tot Filing vereist het gebruik van een geldige digitale sleutel.
Gebruikers hebben de keuze tussen diverse types van digitale sleutel:
- eID of itsme, te gebruiken via CSAM
- eIDAS, voor buitenlanders uit de EU aangesloten op het eIDAS-netwerk, te gebruiken via CSAM
- Commerciële certificaten (GlobalSign - PersonalSign 3 Pro Certificate, Isabel 6, Quo Vadis EU Qualified-certificaat en Quo Vadis BE Qualified Certificaten). Deze kunnen enkel gebruikt worden via IDAAS.
De ondersteunde Certificaat Autoriteiten (CA) vindt u op deze pagina
IDAAS-oplossing voor aanmelden met een commercieel certificaat
Sinds 1 februari 2024 is de authenticatie in CSAM met een commercieel certificaat om aan te melden bij FILING niet meer mogelijk. De FOD Beleid en Ondersteuning (BOSA) heeft de mogelijkheid van authenticatie via commerciële certificaten stopgezet bij de inproductiename van de Federal Authentication Service (FAS)-versie 2.0 op 21/03/2024.
De technische teams van de Balanscentrale hebben de IDAAS (IDentity As A Service)-login ontwikkeld om een alternatieve authenticatieoplossing buiten het CSAM-portaal om te kunnen aanbieden die gebruik maakt van commerciële certificaten voor de neerlegging van jaarrekeningen via de toepassing FILING. Hierdoor krijgt u toegang tot een aparte ‘persoonlijke ruimte’ en zijn de formulieren in de bestaande Persoonlijke ruimte gekoppeld aan de voorheen beschikbare CSAM-verbinding met hetzelfde commercieel certificaat niet toegankelijk via de IDAAS-verbinding.
Steeds dezelfde sleutel
Het uploaden, opvolgen en initiëren van de betaling moet steeds met dezelfde digitale sleutel gebeuren, omdat deze toegang geeft tot een hieraan verbonden persoonlijke ruimte. Het gebruik van eID (identiteitskaart) of itsme wordt als aanmelden met dezelfde digitale sleutel beschouwd.
Bij de vervanging of de verlenging van de geldigheid van de digitale sleutel kunnen sleutelgegevens wijzigen. Gevolg is dat deze sleutel dan niet langer wordt herkend. Daardoor kan informatie over de neerleggingshistoriek verloren gaan.
Beknopt uitgelegd
Gebruik digitale sleutels
MEER INFO Meer informatie over het precieze gebruik van digitale sleutels vindt u op de pagina over de aanmeldingsprocedures via Filing
Eerste aanmelding
OPGELET Bij een eerste aanmelding via CSAM moeten nieuwe gebruikers in Filing eerst een profiel aanmaken.
Specifieke vragen
Wat kan ik doen indien het inloggen niet lukt?
U dient uw digitale sleutel (identificatie voor de aanmelding) aan te sluiten vóórdat u de toepassing opent.
Voor een snelle en beveiligde aanmelding op de applicaties, dient u altijd te beginnen met een opgekuiste internetbrowser (Google Chrome, Mozilla Firefox of Microsoft Edge):
- de browsergegevens (de surfgeschiedenis) wissen
- download geschiedenis wissen
- cookies en andere tijdelijke internetbestanden verwijderen
- de cache internet wissen
- enzovoort.
Hoe wis ik mijn surfgeschiedenis?
- Ik gebruik Google Chrome
- Ik gebruik Microsoft Edge
- Ik gebruik Mozilla Firefox/Mozilla Firefox voor MacOs
Het is ook mogelijk dat er een antivirus of endpoint protection actief is op het systeem van de eindgebruiker en dat de digitale sleutel niet tot op de FAS (Federal Authentication Service) of op de CBSO-server geraakt omdat deze bijvoorbeeld geblokkeerd wordt in de HTTP Headers bij verzending. In dergelijk geval adviseren we de gebruiker om in samenwerking met een IT-collega de security te verlagen om een nieuwe inlogpoging te ondernemen.
Ik krijg telkens een grijs scherm of een foutboodschap bij inloggen. Scheelt er iets aan de firewall instellingen?
Indien u bij het aanmelden een leeg grijs scherm krijgt en volgende link in uw browser verschijnt, is er een firewall probleem:
https ://filing.cbso.nbb.be/?error=server_error&error_description=AADB2C90047%3a+ The+resource+%27https%3a%2f%2fcbsostorageappp.blob.core.windows.net%2fb2c%
2fux%2fnl%2funified.cshtml%27+contains+script+errors+preventing+it+from+being+loaded
Dit probleem is te wijten aan de firewall instellingen op uw PC en kan u oplossen door volgende urls in uw firewall of die van uw onderneming toe te laten:
login.microsoftonline.com
cbsostorageappp.blob.core.windows.net
b2clogin.com
Ook in geval van volgende foutboodschap “ERR_BAD_SSL_CLIENT_AUTH_CERT” of “ERR_EMPTY_RESPONSE” is er een firewall-probleem.
Ook in dat geval dient u contact op te nemen met uw informaticaverantwoordelijke en bijkomend de volgende url in uw firewall of die van uw onderneming toe te laten in de lijst met de Trusted Sites:
cbso-auth.my.evidian.com