Opgelet voor valse berichten uit naam van de Nationale Bank

Wat is phishing?

Phishing is een vorm van internetfraude waarbij oplichters je valse berichten sturen en zo proberen jouw bankrekeningnummers, wachtwoorden, kredietkaartinformatie of andere persoonlijke gegevens te achterhalen.

Om de geloofwaardigheid van hun berichten te vergroten, doen deze oplichters zich vaak voor als een vertrouwde instelling, zoals jouw privébank of de Nationale Bank. We krijgen geregeld meldingen van pogingen tot fraude waarbij onze naam of ons logo worden misbruikt, of waarbij oplichters zich voordoen als medewerkers van de NBB.

Als je een e-mail, sms of app-bericht van de NBB hebt ontvangen die je niet vertrouwt, klik dan nooit zomaar op links en open geen bijlages. Ga ook niet in op acties of uitnodigingen. De NBB vraagt je nooit via e-mail, sms of telefonisch om financiële gegevens door te geven.

Wat zijn typische fraudegevallen?

  • Krijg je te horen dat de NBB vergoedingen int voor grensoverschrijdende overmakingen?
  • Vertelt men je dat de NBB een commerciële bank is die online bankdiensten verstrekt?
  • Wordt je gevraagd een betaling te doen via een vervalste website van de NBB voor online bankieren of een nep klantendienst van de NBB?
  • Krijg je een verzoek om een betaling te doen omdat de NBB geldovermakingen blokkeert?
  • Vraagt men je een betaling te doen omdat de NBB deposito's of betalingen verzamelt voor de aankoop of het omzetten in cash van bitcoins of andere crypto’s, of omdat de NBB gelden terugvordert voor slachtoffers van fraude?
  • Word je aangemoedigd om tegen zeer aantrekkelijke voorwaarden een lening bij de NBB aan te gaan?

Als je jezelf in een van die situaties herkent, ben je het doelwit van fraude.

De NBB vraagt je nooit via e-mail, sms of telefonisch om financiële gegevens door te geven.

Hoe herken je een valse mail?

Valse e-mails lijken op officiële e-mails, maar vaak bevatten ze fouten en andere aanwijzingen waaruit blijkt dat het om phishing gaat. Zo herken je valse e-mails:

  • Controleer de afzender: een officieel e-mailadres van NBB eindigt op @nbb.be.
  • Controleer de aanhef: als de e-mail niet aan je persoonlijk is gericht, gaat het waarschijnlijk om phishing.
  • Controleer de tekst op taal- en spelfouten: valse e-mails bevatten vaak fouten.
  • Controleer de link in de e-mail: beweeg de muis over de link zonder erop te klikken. De volledige link achter de tekst verschijnt nu in beeld. Sommige mailprogramma’s tonen de link onder in beeld. Als de link niet naar nbb.be of de website van bijvoorbeeld jouw bank verwijst, gaat het waarschijnlijk om phishing.

Wil je meer weten over phishing?

Neem zeker een kijkje op www.safeonweb.be.

Hoe reageer je het beste op phishing?

Reageer niet.

Je kunt aan ons melden dat je een vals bericht hebt ontvangen via e-mailadres [email protected].

  • Wil je een melding maken van een valse e-mail? Stuur deze mail dan naar ons door. Bij voorkeur ontvangen wij de valse e-mail als bijlage in een nieuwe e-mail. Hierdoor blijft belangrijke technische informatie over de werkwijze van de afzender namelijk behouden.
  • Wil je een melding maken van een valse sms of app-bericht? Stuur in jouw mail een screenshot van het bericht mee.

Door jouw melding krijgen wij een goed beeld van de ernst en omvang van de fraude en kunnen wij tijdig maatregelen nemen.

Als je het vals bericht niet wilt melden, is het beter om het bericht te wissen. 

De NBB kan niet verantwoordelijk worden gehouden indien haar naam, logo’s en/of adres worden misbruikt voor frauduleuze doeleinden.

Ben je toch in de val getrapt?

  • Neem dan ook contact op met de lokale politie door het dichtstbijzijnde politiekantoor op de hoogte te stellen van jouw komst en bezorg vervolgens het nummer van het proces-verbaal aan jouw bank en jouw eventuele verzekeraar.
  • Stuur de frauduleuze e-mail door naar [email protected].